Nyt ror foråret 2011

Ebana klar til søsætning 2011- nu med nyt ror!

Det gamle ror kunne ikke mere...

Det eksisterende ror blev sikkert monteret da der blev lagt motor i Ebana i starten af 80'erne. Roret er bygget af krydsfiner, og kunne altså ikke klare endnu en søsætning, hvorfor det var blevet tid til at bygget et nyt. 

En opgave som jeg ikke umiddelbart havde nogen erfaring med, så kloge hoveder blev konsulteret og beslutningen blev at roret endnu engang skulle bygges af krydsfiner. Krydsfineret skulle være BOWA, hvilket er kogefast marine kvalitet med særlige egenskaber. 

Hvis roret lukkes med epoxy kunne jeg forvente en leve tid på 30år, hvilket jeg synes var acceptabelt

3 plader af 18mm krydsfiner blev limet sammen under pres for at opnå den rette tykkelse

Den kraftige plade saves i facon. Skabelonen er lavet efter det gamle ror, med en anelse modifikation. 

Det råt udskåret ror er nu klar til at blivet formet med el-høvl. 

Efter en times arbejde med høvlen at vi nu ved at opnå den ønskede facon, og der er nu lidt tilpasning tilbage. 

Det gamle ror var en meget uforfinet løsning, og når vi nu var i gang, valgte vi at lave en lidt mere helstøbt løsning med et rustfrit rør i forkanten, som hviler på en nylonbøsning på kølen. 

Der afmærkes til nedfældning at beslag til det rustfrie stålrør.

Inden roret behandles med epoxy, må vi lige dobbelt tjekke alt passer som det skal. Efter et par justeringer er vi endelig klar til næste fase.

Med to lag epoxy er roret blevet så fint, at det næsten er synd at det skal primes, bundmales og monteres under vandlinien... 

Aftenen før søsætningen blev vi klar til den endelige montering, og alt passer som det skal! Herligt:-) 
Nu mangler roret bare et lag bundmaling, og så kan vi gå sæsonen i møde med et fint nyt ror som med garanti er langt stærkere og lettere at håndtere end det gamle udslidte...